Panoptikum. Mildebergi kabinet « Kondase Keskus

Hetkel ülevalNäituste arhiivTulevased näitused 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

Panoptikum. Mildebergi kabinet

_IGP1997mv

_IGP2002

29. aprillist 1. juunini on meil avatud Jüri Mildebergi juubelinäitus. Ootame teid külla!

From the 29th of April until the 1st of June we have the pleasure of introducing you Jüri Mildeberg’s oeuvre. Do come to Viljandi! (Further information in English below)

*
Eesti ühe tunnustatuima illustraatori Jüri Mildebergi (snd 1965 Tallinnas) juubelinäitus kannab nime “Panoptikum. Mildebergi kabinet.” Nagu pealkirjastki järeldada võib, on kunstnik loonud oma skulptuuridest, assamblaažidest ja veel nimetamata objektidest omaette maailma, kuriositeetide kabineti, kus vaataja võib panoptikumi valvuri kombel sealsetel kujudel silma peal hoida. Panoptikumi termini tõi käibele 18. sajandi briti filosoof Jeremy Bentham, kes mõistis selle all ringikujulist hoonet, kuhu saaks paigutada mõne võimuinstitutsiooni (vangla, vaimuhaigla, tehase, kooli), mille igapäevast tööd lihtsustaks ringi keskel asuv vaatlustorn. Üks inspektor ei jõua küll kõigil silma peal hoida, kuid kuna kinnipeetavad ei tea, kas just neid jälgitakse, täidab vahimees siiski oma eesmärki. Utoopilisest olemusest sõltumata on maailmas väga palju panoptikume ehitatud – nii hämaramaid vangla- kui progressiivseid koolimaju. Veelgi enam on see ulmelise ruumi idee leidnud kajastusi kunstis, kirjanduses ja filosoofias.

Jüri Mildeberg juhatab väljapaneku sisse järgmise looga: “Vanal ajal läks rikas mees Peterburi, andis seal, kellele vaja, meelehead, ning etnograafiamuuseumi kogudest kanti maha museaal. Nii sai rikas mees oma huviväärsuste kabinetti Peeter I ratsasaapa. Hiljem käis mees Egiptuses ja ostis kaubitsejalt vaaraole kuulunud asju. Pygmalionilt sai pügmeede kuivatatud kolpasid, siit-sealt veel kive, sulgi ja loomatopiseid. Ülikooli anatoomikumist sai kahe peaga lapse, kellel liha luudelt ära võetud. Seda kõike oli salongi kõrval asuvas kunstkameras uhke näidata. Sõbrad noogutasid tunnustavalt, nende naised olid veidi heitunud.

Postmodernsel inimesel neid võimalusi ei ole. Muumiate pead ja pügmeede kolbad on tagastatud sugulastele, ja katsu sa kaasajal autentset antiikskulptuuri hankida – kui oksjonil müüaksegi, siis maksad end haigeks! Nõnda tuleb riistad sooja panna, käised üles käärida ja ise endale oma panoptikum teha. Hea on, kui selle tegemise juures kellelegi väga haiget ei tehta, ja kui tulemus natukenegi silmale mõnus vaadata on, ning mõtteid tekitab, siis on veel parem!”

Jüri Mildeberg ja Gregor Taul

Kondase keskuse 2015. aasta näituseid toetab Kultuuriministeerium.

*
Panopticon. Mildeberg’s Cabinet

Jüri Mildeberg (b 1965 in Tallinn) is one of the most aknowledged illustrators in Estonia. His jubilee exhibition is called Panopticon. Mildeberg’s Cabinet. His sculptures, assemblages and other objects form a separate world, a kind of cabinet of curiosities, in which the viewer beholds the scene as if a watchman in a panopticon. The term panopticon was coined by the 18th Century philosopher Jeremy Bentham who came out with a plan to design a circular structure which would allow a single watchman to observe (-opticon) all (pan-) inmates of an institution without the inmates being able to tell whether or not they are being watched. Although it is physically impossible for the single watchman to observe all cells at once, the fact that the inmates cannot know when they are being watched means that all inmates must act as though they are watched at all times, effectively controlling their own behaviour constantly. Despite the fact that Bentham’s concept was a utopia, many panopticons – both gloomy prisons and progressive schoolhouses – have been built throughout the last two hundred years. More to that it has been a remarkably popular notion in art, literature and philosophy.

Jüri Mildeberg introduces his exhibition in the following words: “Back in the old days, a rich gentlemen travelled to St Petersburg where he rewarded some gentlemen – and without no great fuss, a piece of antiquity was removed from the list of the museum of etnography’s exhibits. Thus the rich man got behold of Peter the Great’s riding boot. Later on the rich man paid a visit to Egyptian street markets where he bought the personal belongings of a pharaoh. Pygmalion sold him the dried skulls of Pygmies. After this he acquired some presciuos stones, feathers and stuffed animals. A two-headed kid was purchased from the university’s medical department. Imagine how gallant it was to exhibit all those things in your personal kunstkamera! Friends would nod in an appreciating manner, wives would be a bit discouraged.

There are no such possibilities for a postmodern man. Heads of mummies and skulls of Pygmies have been returned to their relatives, and there is no way you will buy an authentic Greek sculpture. Even if somebody happens to sell one, you will have to pay so much that it makes you sick! Thus there’s nothing else to do than grab your tools and make your own panopticon! It’s even better if the outcome will be enjoyable, thought-provoking and a sight to behold!

Jüri Mildeberg ja Gregor Taul

Exhibitions at Kondas Centre are supported by the Estoniann Ministry of Culture.